lørdag 20. november 2010

SISTE INFORMASJON

Heisann!
Nå skal jeg skrive litt siste informasjon om butikken jeg har jobbet i. Har stillt noen spørsmål som jeg har fått svar på idag.


Historie.
Livsstilsbutikken HomeDesign startet opp i september 2008, etter at senteret hadde gjennomgått en utbygging og renovering og samtidig økt butikktallet.

Beliggenhet og ansatte.
Beliggenheten til butikken er Kuben senter. Og de har 8 ansatte. Arbeidsoppgavene blir fordelt på alle ansatte, mens daglig leder tar de administrative oppgavene og innkjøp.

Organisering og konkurrenter.
Det er en flat organisering, med daglig leder som har direkte kontakt med alle medarbeiderne. HomeDesign har flere konkurrenter i distriktet som f.eks andre klesbutikker på kuben, blomsterbutikken ved kinoen, for der selger de omtrent de samme tingene, og andre butikker som selger pynteting til huset. I tillegg er internett også blitt en økende konkurrent.

Markedsføring.
Markedsføring skjer via annonser i Ringerikes Blad og senteravis. I tillegg er bedriften aktiv på facebook.

Svinn.

Det er i hovedsak 3 typer svinn. Leverandører, kunder og ansatte. Svinn kan forebygges ved å plassere utsatte varer i nærheten av kassepunktet. I tillegg har HomeDesign alarmert sine produkter. Det hender også noen av tingene er ødelagte, da får kundene rabatter på det.

Service.
Service brukes hele dagen, ved at ansatte er blide og hyggelig, hjelpsomme og imøtekommende, til å være med å avdekke kundenes behov.

Bestillinger.
Bestilling skjer enten ved en grunnbestilling eller supplering. Dette gjøres av daglig leder. Varemottak gjøres av alle ansatte. Da kontrolleres varene,
slik at de er i rett tilstand, art.nr og antall. Videre blir varen priset og merket.


Kassasystemer og programvare.
Butikken har kasse som de bruker til å betale varene med. De må skrive inn varenummeret på pcn for å få opp pris og for å registere at nå går det ut en av disse varene. Da ser de hvor mange de har igjen. Det er viktig å ikke ha store beløper i kassen. Programvarene dems er vell en brosjyre man kan kjøpe, som inneholder mange av tingene de har i butikken, eller ting man kan bestille opp for kundene.

Ved brann.
Da evakuer de kundene fra butikken, tar på gul vest, står utenfor butikken, gitteret skal tas delvis ned. Så går de helt ut når områdeleder gir signal.



Det var det jeg hadde om butikken, og det jeg har fått svar på! Har hatt to supre uker på HomeDesign, har lært masse mer om det å stå i butikk, og sett at det er en del ansvar enn det man kanskje tror det er. Takk for meg :-D


- Sofie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar