tirsdag 30. november 2010

BOKEN OM SVINN OG SERVICE

Boken om svinn og service.
Nå skal jeg skrive litt om hva som står i læreboken om svinn og service.


Svinn.
Først og fremst så betyr svinn tap av verdier. Det kan skyldes tyveri eller verditap som følge av at varer blir ødelagte på forskjellige måte. Lett omsettelige varer som klokker, smykker, datautstyr, mobiler osv er spesielt utsatt. Dette gjelder også matvarer og klær som egner seg til eget bruk.

Svinn i varelageret kan i prinsippet oppstå helt fra varene blir mottatt til de blir levert til kunden.





Ved et varemottak er det viktig å passe på at


  • vi mottar de varene vi har bestilt
  • mottatt mengde stemmer med mengden som er påført pakkseddelet
  • varene er i god stand

Ved varemottaket kontrollerer vi med andre ord både mengde og kvalitet!



Flere ansatte, mindre svinn.


Det er lett å stjele når bare èn person tar imot og kontrollerer varene. For å hindre dette bør derfor flere ansatte delta i arbeidet. Man kan også bytte arbeid eller skifte ut personer med visse mellomrom for å redusere svinn.

Det er viktig å telle og kontrollere varene man får før man kvitterer noe!



Varer på lageret og i salgslokalet.

Når varer ligger på lageret, oppstår det svinn fordi

  • varer råtner eller blir ødelagt
  • kunden eller ansatte stjeler


Plassering av varer.


Det må være gode rutiner for hvordan man plasserer varer. Ikke alle varer tåler like lang lagringstid, det er derfor en fordel å rullere varelageret slik at nye varer ligger innerst i hyllen, da blir varer som har ligget en stund, solgt først.

Tyveri.
Tyveri av varer er et stort problem for varehandelen. Både kunder og ansatte stjeler. Man må øke risikoen for å bli oppdaget.

Redusere svinn.
Det man kan gjøre for å redusere svinn og tyveri er f.eks at man har vektere rundt omkring, uniformering av de ansatte, elektronisk sikring av varer og butikk, overvåkningskameraer og å redusere tilgjengligheten til varene.

Service.


Service er en viktig del av produktet. Det kan gi kjøperen en bedre opplevelse, f.eks ved en god dialog. Eller om han har fått med en god del utstyr på kjøpet. Det gjelder å gi det lille ekstra når man skal gi god service.

Tilbudene består av to hoveddeler, kjerne og periferi.

Kjernen er den delen som betyr mest for kundene. Her plasserer vi vanligvis hovedpunktet, som enten er en vare eller en tjeneste.

Periferien er det som bygger opp under kjernen og som bidrar til å gjøre det samlede tilbudt mer interresant for kundene. Vi kaller dette ofte service. Eksempler: utsettelse med betaling, transport, garanti, oppfølging og en hyggelig og oppmerksom selger som alltid har kundene i sentrum.


Det er viktig å se alle kundene som kommer, hilse på dem og spørre om de trenger hjelp. Det er også viktig å ikke virke for ivrig og kanskje innpåsliten, dette skaper et negativt kjøp for kunden og da kan det hende kunden ikke vil komme tilbake. Viktig å gi rom for kunden til å velge selv.




- Sofie.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar